Kina ska starta handel med koldioxidhandel i 2016. Kina kommer att lansera det som kommer att bli det största koldioxidutsläppshandelssystemet i världen 2016, sade en regeringstjänsteman. Regeringen är nära att slutföra reglerna för systemet, rapporterade Reuters Sunday. China är världens största emitter med cirka 30 procent av världens koldioxidförorening. Den har lovat att minska sina koldioxidutsläpp som en faktor för bruttonationalprodukten med 40 till 45 procent från 2005 års nivåer år 2020. Vi kommer att skicka över den nationella marknaden Förordningar till statsrådet för godkännande vid årets slut, Sun Cuihua, en högre tjänsteman med National Development and Reform Commission, sade i Peking på söndag, enligt Reuters. Vissa provinser får lov att fördröja genomförandet av 2016 om de är inte redo. Europe har för närvarande det största kolshandelssystemet I Asien-Stillahavsområdet har Kazakstan och Nya Zeeland liknande system, Sydkorea lanserar ett nästa år och Indonesien, Th ailand och Vietnam överväger dem. Liksom andra system för koldioxidhandel, kommer koldioxidutsläpp som kraftverk och tillverkare att ha begränsningar för det belopp som de kan avge och måste betala för att ge ut mer Krediter för utsläpp kan köpas och säljas. Kina testat kol handel förra året på fem marknader och såg en hög grad av överensstämmelse, sade Reuters. China's nationella kolmarknad startar 2016. Officiell. Kathy Chen och Stian Reklev BEIJING. BEIJING 31 aug. Kina planerar att rulla ut sin nationella marknad för kol tillåta handel i 2016, sade en tjänsteman söndag och tillade att regeringen ligger nära att slutföra regler för vad som kommer att bli världens största utsläppshandelssystem. Världens största utsläppande nation, står för nästan 30 procent av de globala växthusgasutsläppen, planerar att använda marknaden för att bromsa den snabba tillväxten i klimatföränderliga utsläpp. Kina har lovat att minska koldioxidutsläppen per enhet av BNP till 40-45 procent under 2005 års nivåer fram till 2020. Det Har redan lanserat sju regionala pilotmarknader i syfte att få erfarenhet inför ett rikstäckande system. Vi skickar över de nationella marknadsförordningarna till statsrådet för godkännande vid årets slut, Sun Cuihua, en högklassig ambassadör med NDRC, förklarade en konferens i Peking på söndagen. Den nationella marknaden börjar i 2016, även om vissa provinser skulle få starta senare om de saknade den tekniska infrastrukturen att delta från början, sa hon. Den kinesiska marknaden skulle, när den fungerade fullt ut, dvärga det europeiska systemet för handel med utsläppsrätter, som för närvarande är världens största . Det skulle vara det viktigaste koldioxidhandeln i Asien och Stillahavsområdet där Kazakstan och Nya Zeeland redan har liknande marknader. Sydkorea kommer att lansera ett nationellt system den 1 januari 2015, medan Indonesien, Thailand och Vietnam håller på att utarbeta planer för marknader för de egna. Den kinesiska marknaden kommer att locka koldioxidutsläpp från källor som elproducenter och tillverkare De som släpper ut sina lock måste köpa tillstånd i Marknaden. Five pilotmarknader som öppnades i Kina förra året såg en hög grad av överensstämmelse med emittenter i deras första år, även om datasekretess och en tendens att lämna ut för många tillstånd gjorde dem ineffektiva för att minska utsläppen. Pilotprogrammen är angelägna att attrahera professionella handelsföretag för att öka likviditeten och Shenzhen - den minsta av piloterna - har nyligen tillåtit att handeln ska lösas i utländska valutor för att göra handel lättare för utländska handlare. Redigering av Simon Cameron-Moore. Och landets senaste ekonomiska nedgång Kunde egentligen hjälpa. Med Edward A Cunningham Edward En Cunningham är direktör för Kinas program på Ashford Center för demokratisk styrning och innovation i Harvard Kennedy School. October 6, 2015.När det är lätt att avvisa Kinas nya cap och handelspolitik som bara en partiell Band-Aid på blödning kinesiska koldioxidutsläpp eller som avsedda att smälla på grund av dåliga kinesiska utsläppsdata, svag tillämpning av regler, korruption och svag Marknadsinstitutioner tidpunkten kunde inte ha blivit bättre Kändes av kinesiska presidenten Xi Jinping vid Vita huset den 25 september, är Kinas plan att lansera ett nationellt system för handel med utsläppsrätter år 2017, som omfattar viktiga industrier, inklusive elproduktion, järn och stål, kemikalier, byggmaterial, pappersframställning och icke-järnhaltiga metaller Politiska direktiv från toppen i Peking kombinerar med Kinas senaste ekonomiska nedgång för att ge en mycket större sannolikhet för att Kina kommer att lyckas skapa en keps - och handelsmarknad som gör skillnad Tidigare experiment i utsläpp Handelssystem ETS i Kina har säkert varit svårt Men det här kan vara annorlunda. Först, ett snabbt växande energisystem lämnar ofta kinesiska policymakers lite utrymme för experiment när regeringen bara försöker hålla lamporna på och de underliggande energipriserna är höga Rädsla för nätstabilitet, prisvolatilitet och mer dynamiska efterfrågekurvor hindrade skalan av många av de tidigare efterfrågningarna ideella energireformer, bevarandeinsatser, utsläppshandelssystem och andra initiativ Dessutom ledde höga efterfrågan och höga bränslepriser till ett brett gap mellan de lägre statliga subventionerade priserna på saker som elkraft och den högre liberaliserade marknadsräntan som härrörde från Experiment Däremot har den senaste ekonomiska nedgången till cirka 7 procent BNP-tillväxt och därmed nedgång i bränslepriserna stannat detta gap och möjliggjort reformer som reformer av kraftprissättning på kritiska marknader som den sydöstra staden Shenzhen där höga kraftpriser kommer att minskas. andningsrum i energisystemet är viktigt för utsläppshandelssystem som genom design försöker placera ett pris på utsläpp och därmed höja kostnaderna för att återspegla sociala kostnader. För det andra är det strategiskt att inkludera en 3 1 miljarder fond för att hjälpa utvecklingsländerna i kampen mot klimatförändringar, som också meddelades den 25 september, signalerar ett växande och viktigt psykologiskt skift bland kinesiska policymakers Providing Fun ds, även om den är begränsad, avviker från en Köpenhamns-era-strategi där en brådskande utvecklingsblok ofta placerade Kina som en de facto led i klimatförhandlingarna och hävdade att klimatbegränsande teknik och infrastrukturfonder skulle strömma från de utvecklade till utvecklingsländerna I stället åtar sig Kina att finansiera klimatinsatser i själva världen, vilket bryter mot denna oförutsedda förhandlingsdynamik. Kanske är det viktigast att Kina s flytt har konsekvenser för USA: s inhemska klimatlagstiftning. Peking s senaste keps - och handelsmeddelande direkt undergräver amerikanska policymakers som har länge hävdade att Kinas deltagande i klimatbegränsningspolitiken är en förutsättning för USA: s åtgärder på den här arenan. Med Kina som försöker att täcka större svängar av sin industriella ekonomi i kolspolitiken, kommer Förenta staterna att finna det svårare att inte följa med och i stället kunna expandera Bortom åtgärder som endast täcker den inhemska energisektorn. Handel med vilken vara som helst kräver köpare a nd-säljare Den ekonomiska tillväxten i nackehalsen begränsade utbudet av säljare från tidigare kinesiska försök att starta regionala svaveldioxidmarknader och mer nyligen, pilotmarknader för koldioxidmarknader Med kraftgeneratorer som försökte hålla fast vid efterfrågan kunde få få överstiga utsläpp Krediter att sälja Resultatet var stilted, tvingad handel med enbart symboliskt värde Med långsammare ekonomisk tillväxt representerar Kinas utvidgade flotta av effektivare kraftverk och förnybara tillgångar, tillsammans med stagnerande järn-, stål - och kolväxter, en växande kadre med verklig potential kreditförsäljare. För att säkerställa att betydande utmaningar för koldioxidutjämning nu äntligen måste lösas, snarare än försenade, och lika oroande styrproblem för övervakning, rapportering och verifiering måste lösas. Att mäta BNP i Kina har visat sig svårt nog, än mindre kolet Innehållet i olika kolstockar och utsläpp i fragmenterade industriella användningsområden. Potentialen för statlig ow Ned företag SOEs på en kolmarknad är också en verklig oro om SOEs med en generellt lägre kapitalkostnad ska konkurrera med privata företag som ofta bär en högre kapitalkostnad. Det finns också lösningar på sådana utmaningar, inklusive innehavsgränser. Det är alla välkomna utmaningar Men med tanke på centralpolitiken i de politiska villkoren och den politiska viljan som representerades av Xi: s senaste politiska drag. Även om Europas tio år långa cap och handelsexperiment har varit svårt, borde vi komma ihåg att Kinas piloter var enbart koncept för fem år sedan och lanserades för två år sedan Detta tryck inträffade under en mörk period för keps och handel, under vilken Förenta staterna misslyckades med att passera en rikstäckande keps och handelspolitik, återvände Australien sin egen kolmarknadsplan och FN: s rena Utvecklingsmekanismens marknad kollapsade. Kinas samordnade drag för att minska utsläppen genom effektivare kredithandel och effektivare elförsörjning kommer att behöva kamma Ine med proaktiv internationell diplomati med de andra stora emittenterna. Supporters av klimatåtgärder över hela världen lägger mycket hopp på den kommande klimatkonferensen COP21 i Paris i december. Lyckligtvis har kinesiska ledare i detta avseende också flyttat till en mer aktiv hållning. Historiskt var kinesiska förhandlare ofta fångas mellan kraven från andra utvecklingslandskolitioner, som 77-gruppen koncentrerar sig på att stödja anpassningsfonder för mindre emittenter och de krav som utvecklade ekonomier ställer för att inrikta sig och majoriteten av medel mot klimatminskning är självklart i Kina. betraktande som en viktig emitter med både glittrande moderna städer i det 21: a århundradet och djupt fattiga områden och befolkningar. Fonder från den utvecklade världen till utvecklingsländerna i form av gröna tekniköverföringsmedel eller klimatförändringsmedel var en av de många benen i Strid mellan Kina och USA EU-partier Här har Kina förvandlat Preside nt Xi s tillkännagivande av 3 1 miljarder fond för att hjälpa utvecklingsländerna, men inte särskilt stora, återspeglar samma förändring som framgår av kinesiska premiärminister Li Keqiangs historiska besök till Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD tidigare i sommar, den första av sin typ av någon ledande kinesisk ledare Li undertecknade Kina s anslutning till OECD Development Center och relaterade biståndsprogram På den privata sektorns sida av storboken har ett växande antal sektorer för grön teknik inträffat som hävdar kinesiska finanser för att distribuera energi effektivitet, nytt material, förnyelsebar energi och energitjänstteknik från USA och EU i Kina och utvecklingsländerna. Kina konsumerar drygt hälften av världens kol, avger dubbelt kol i USA, men syftar till att bygga en kolhandelsmarknaden är dubbelt så stor som Europas s längst största i världen Medan kritiker citerar uteslutning av transporter i denna inledande fas av marknaden, inkluderas o F de fragmenterade och kritiska industrisektorerna av järn och stål, kemikalier och konstruktion utgör ett kritiskt steg mot böjning av kolintensitetskurvan nedåt. Som ett användbart kinesiskt ordstäv går bortom bergen ännu högre berg. Utmaningarna är tydligt framåt, men tidsplanen för den senaste keps - och handelspolitiken ger en annan stor hiss över ett bergskedja som har stymied ett allvarligt kinesiskt åtagande under en viss tid. Den resulterande utsikten är imponerande, och en orsak till realistiskt hopp går in i Paris i vinter. Twitter Facebook Google Reddit.
No comments:
Post a Comment